Jaką przyczepę podłodziową najlepiej wybrać?
Rodzaje przyczep podłodziowych
Przyczepy podłodziowe dzielimy na dwie główne kategorie: przyczepy niehamowane oraz przyczepy hamowane. Pierwsze z nich stosowane są głównie do przewozu mniejszych łodzi i mają ładowność do około 750 kg. Są one prostsze w konstrukcji oraz tańsze w zakupie i eksploatacji. Przyczepy hamowane mają możliwość holowania większych i cięższych jednostek oraz gwarantują lepszą kontrolę podczas jazdy. Ich wybór jest jednak bardziej kosztowny.
Wymiary i dopasowanie
Dopasowanie odpowiedniej przyczepy do łodzi jest kluczowe dla bezpieczeństwa zarówno na drodze, jak i podczas manewrowania na wodzie. Ważne jest, aby długość łodzi była adekwatna do długości przyczepy – zbyt krótka czy też zbyt długa konstrukcja może powodować problemy z równomiernym rozłożeniem ciężaru oraz ryzyko uszkodzenia łodzi bądź przyczepy.
Materiał i systemy mocowania
Przyczepy podłodziowe wykonane są najczęściej ze stali lub aluminium. Stalowe konstrukcje cechują się większą wytrzymałością i nośnością, ale są również podatne na korozję, zwłaszcza w kontakcie z wodą słoną. Przyczepy aluminiowe są lżejsze, bardziej odporne na korozję i łatwiejsze w konserwacji. Niezwykle ważne jest, aby przyczepa była wyposażona w system mocowania łodzi, który zapewni bezpieczeństwo transportu i ochronę przed uszkodzeniem jednostki. W zależności od typu i kształtu łodzi warto zwrócić uwagę na możliwość zamocowania stosownych akcesoriów umożliwiających bezpieczny rozładunek i załadunek łodzi.